Djeca i internet

U današnjem društvu, suvremena tehnologija postala je sastavni dio života gotovo svake odrasle osobe, a time i djeteta. Djeci su od njihovog rođenja lako dostupni razni elektronički uređaji (televizor, računalo, tablet, mobitel). Zbog raznih auditivnih i vizualnih podražaja, djeci su takvi uređaji vrlo privlačni i brzo se nauče služiti njima. Istraživanje Poliklinike za zaštitu djece Grada Zagreba i Hrabrog telefona o djeci predškolske dobi pred malim ekranima, pokazalo je da 45% predškolske djece u Hrvatskoj samostalno koristi Internet, a čak četvrtina roditelja svojim predškolcima ne postavlja pravila vezano uz korištenje elektroničkih uređaja.

Zbog sveopće prisutnosti tehnologije u društvu, nije cilj izdvojiti djecu od iste, već ih naučiti na koji način odgovorno i sigurno koristiti se s njom. Internet nudi brojne pogodnosti za djecu. Putem interneta djeca mogu učiti, zabavljati se, razvijati određene sposobnosti, istraživati o vlastitim interesima. Ovdje važnu ulogu imaju roditelji/skrbnici čiji je zadatak upoznati se sa tehnologijom i sadržajima u čijem okruženju djeca odrastaju.

Kako bi osigurali da dijete na siguran način koristi Internet, važno je da u tome zajedno sudjelujete. Budite pozitivni i prihvatite tehnologiju koju Vaše dijete koristi, budite angažirani i razgovarajte s djecom. Istražite koje igre i usluge Vaša djeca koriste ili žele koristiti te pogledajte sigurnosne postavke.

Dogovorite pravila i očekivanja zajedno s djecom o tome koliko vremena smiju provesti na internetu, koje stranice smiju posjećivati i kako se trebaju ponašati. Postoje razne besplatne roditeljske zaštite i filteri koji Vam mogu pomoći (npr. na stranicama Google i YouTube). S obzirom da roditeljske zaštite i filteri nisu sto posto učinkoviti, najbolje ih je kombinirati sa stvarnim roditeljskim nadzorom i angažmanom. Stoga, bilo bi poželjno da računalo bude u dnevnoj sobi kako biste mogli obratiti pažnju na ono što dijete radi. Također, razgovarajte s djetetom o tome zašto je važno da odmah kaže odrasloj osobi ako ga nešto ili netko na internetu uznemiri.

Nadalje, djeca najviše vole igre i postoji mnoštvo online igara koje mogu igrati na mobitelu ili računalu. Brojne edukativne igre omogućuju djeci učenje na jednostavan i zanimljiv način, razvoj intelektualnih potencijala, rješavanje problema, kreativnost, razvoj kompetentnosti te utječu na razvoj percepcije i motorike (okulomotorna koordinacija). Ono što je od iznimne važnosti je obratiti pažnju na njihov sadržaj, odnosno koliko su primjerene dobi djeteta jer su istraživanja pokazala da igranje video igrica s agresivnim sadržajem može povećati agresivnost kod djece na način da takve agresivne postupke primjenjuju u stvarnom životu. Igre na internetu mogu biti zabavne i poučne, ali ne bi trebale zamijeniti igre s roditeljima i vršnjacima.

Suvremene tehnologije mogu biti korisne za djecu, međutim stručnjaci sve više naglašavaju njihovu štetnost na dječji razvoj ako ih se ne koristi umjereno i primjereno dobi djeteta. Ono što se posebno ističe kao zabrinjavajuće je vrijeme koje djeca provode pred ekranima i koje nadilazi preporuke stručnjaka. Naime, radnim danom vrijeme pred ekranima je dvostruko veće od preporučenog, a vikendom još i veće (Roje Đapić i sur., 2020). Smatra se da predškolsko dijete ne bi trebalo provoditi na ekranima duže od 30 minuta dnevno. S obzirom  da se mozak djeteta najintenzivnije razvija u prve tri godine života, izlaganje djeteta ekranima u toj dobi može znatno usporiti djetetov razvoj govora, izazvati poteškoće sa spavanjem i ponašanjem te poteškoće u socijalnim odnosima.

Internet i tehnologija dio su svih područja našeg života zbog čega je gotovo nemoguće djeci braniti korištenje istog. Imajući na umu pozitivne i negativne strane, važno je pronaći najoptimalniji način odgoja djece u vremenu kad je tehnologija lako dostupna. Na taj način učimo djecu kako da budu sigurni na internetu i razvijamo odnos povjerenja dijete-roditelj.