Psiholog u vrtiću

POTICANJE SAMOSTALNOSTI KOD DJECE

 

Samostalnost je vještina koja je jednako važna djeci i odraslima kako bi bili neovisniji i uspješniji. Ponekad odrasli obavljaju umjesto djeteta ono što bi dijete moglo učiniti samostalno zbog brzine i jednostavnosti postupka. Takvim postupcima odrasli uskraćuju djetetu priliku za razvoj samostalnosti i odgovornosti. Kada dijete uspije samo nešto učiniti, osjeća se vrijedno i uspješno, a zbog povjerenja koje mu roditelj pokaže pustivši ga da bude samostalno, osjeća se voljeno i prihvaćeno, bez obzira na postignuti uspjeh.

Prilikom određivanja koliko samostalnosti dopustiti djetetu, važno je voditi računa o njegovoj dobi, razvojnoj fazi i mogućnostima. Ponekad nismo sigurni jesu li naša očekivanja što dijete može raditi samostalno previsoka ili preniska u odnosu na njihovu dob zbog čega je dobro proučiti smjernice koje nam govore što je razvojno očekivano za dob djeteta. Međutim, važno je napomenuti da su smjernice općenite jer se svako dijete razvija na svoj način.

 

DJECA OD JEDNE DO DVIJE GODINE

Za dijete u dobi od jedne do dvije godine važno je da samo otkriva i istražuje – dodirne, rastavi, sastavi, pomiriši i isproba. U ovoj dobi mogu:

  • Držati žlicu i pokušavati samostalno jesti
  • Pridržavati čašu dok piju
  • Okretati listove slikovnice
  • Gužvati i trgati papir
  • Držati olovku i šarati
  • Nositi, gurati i vući predmete
  • Penjati se uz i silaziti niz stepenice uz pridržavanje

 

DJECA U DOBI OD DVIJE DO TRI GODINE

Iako se čini da su u ovoj dobi još premali, podučavanje jednostavnih zadataka može im pomoći da počnu razvijati samostalnost i odgovornost. U ovoj dobi mogu:

  • Samostalno jesti uz nadzor
  • Učiti odložiti igračke na određeno mjesto
  • Sudjelovati u oblačenju i svlačenju
  • Pokušavati oprati i obrisati ruke
  • Pomagati pri odlaganju prljave odjeće

 

DJECA U DOBI OD ČETIRI DO PET GODINA

Sve više uživaju u neovisnosti i osjećaju kao da su ”odrasli”. Važno ih je motivirati i poticati na samostalnost i pohvaliti njihov trud. U ovoj dobi mogu:

  • Koristiti pribor za jelo i piti iz čaše bez prolijevanja
  • Oblačiti i svlačiti jednostavnu odjeću (majice, hlače) i obuti i izuti obuću
  • Prati ruke, zube, lice, češljati kosu
  • Samostalno pospremati igračke
  • Pomoći u kućanskim poslovima (postavljanje stola, zalijevanje biljaka, sortiranje odjeće)

 

DJECA U DOBI OD ŠEST DO SEDAM GODINA

Važno ih je učiti o njihovom doprinosu u kućanstvu, ali i drugim sredinama (školi, sportskom klubu). To počinje malim poslovima kod kuće koji im pomažu izgraditi samopouzdanje za slične situacije izvan doma. U ovoj dobi mogu:

  • Samostalno se oblačiti i obuvati bez pomoći
  • Tuširati se ili kupati uz manje nadzora
  • Prati posuđe, iznositi smeće, mesti i brisati prašinu
  • Pripremiti jednostavan obrok poput doručka uz nadzor

 

Samostalnost je za djecu vrlo važna jer im pruža veće šanse za nošenje s različitim izazovima te potiče izgradnju samopouzdanja kako bi djeca razvijala vlastite potencijale.

 

Barbara Ivanac, mag. psych.